מאיה ניידיס - מנחת הורים

14 מאי 20212 דקות

איך לעזור לילדים להתמודד עם מצב בטחוני הקיים?

כבר כמה ימים אנחנו נמצאים במצב של מלחמה וחוסר שקט, יחד עם זה שאנחנו יודעים איך עלינו לפעול וממה עלינו להימנע, המצב עדיין מורכב ומעורר אצלינו המון חששות.

בטח שהמצב יכול לעורר המון חששות ושאלות אצל ילדים שיכולים לגרום לחרדות, לכן חשוב שהורים ידעו איך לתווך לילדים את המצב הקיים ולעזור לילדים להתמודד עם רגשותיהם.

אז מה כדאי להורים לעשות כדי לעזור לילדים להתמודד עם מצב בטחוני הקיים וממה כדאי להימנע?

בראש וראשונה בואו נדבר ממה כדאי להימנע:

  • כדאי להימנע מלשקר לילדים ולשדר שהכל מצוין. חשוב להסביר לילדים במילים פשוטות על מצב שקורה. כשילדים יודעים עם מה הם מתמודדים הם יותר בטוחים בעצמם ויותר סומכים עליכם ההורים. בדיוק מאותן סיבות כדאי להימנע מלא לספר לילדים כלום. חוסר הבנה והאי וודאות גורמות לחוסר ביטחון של הילדים ומעוררות יותר חששות.

  • תשתדלו להימנע מהצפייה של החדשות בטלוויזיה במיוחד עם הילדים הצעירים. ילדים יכולים לפרש בצורה לא נכונה את מה שהם רואים, הדבר שיכול לגרום לחששות ולחרדות. ואם כבר במקרה יצא לילד לצפות בחדשות – תשתדלו לטווח לילד את מה שהוא רואה על מנת שהוא לא יקבל הבנה מוטעית על הדברים.

מה כדאי לעשות?

  • תשתדלו לשדר רוגע – תשתלו לשדר רוגע ואל תכנסו לפאניקה ובהלה. ככל שאתם משדרים יותר רוגע לילדים, כך הילדים יותר רגועים ויודעים שאפשר לסמוך עליכם.

  • תנו לגיטימציה לחששות של ילדים – שדרו לילדים שזה בסדר לפחד ושתפו אותם ברגשות שלכם. השיח הפתוח וזה שילדים מרגישים שזה בסדר להרגיש מה שהם מרגישים גורם לילדים יותר להירגע, מעודד אותם להיות פתוחים איתכם ולשתף אתכם בחוויות שלהם.

  • תנסו להבין בדיוק מה הילד מרגיש ומה עומד מאחורי חששותיו. במידה וילד מתקשה לבטא את רגשותיו – שיקפו והמלילו לילד את מה שהוא מרגיש (אם אתם טועים הוא יתקן אתכם) בהמשך הילד ילמד לבטא את רגשותיו בעצמו. אתם יכולים לעזור לילד לבטא את רגשותיו בעזרת המשחק או ציור. כאשר אתם מבינים בדיוק מה הילד מרגיש ומה גורם לו לחשוש – תוכלו לתת מענה יותר מדויק לרגשותיו "נראה לי שאתה מפחד ממשהו....מה בדיוק מפחיד אותך?"

  • שדרו לילדים שלמרות מורכבותו של המצב , יש סדר פעולות ברורות שאתם עושים על מנת לשמור על עצמכם.

  • תנו לגיטימציה לשאלות של הילד ועד כמה שזה אפשר תתנו מענה אליהם. תשתדלו לא להרחיב יותר מדי את תשובתכם אלה לתת מדויק לשאלה של הילד. השתדלו שהתשובה שלכם תשדר רוגע. למשל אם הילד שואל "האם אזעקה מתריע על טיל?" הגידו לו: "נכון, אך מצד שני היא שומרת עלינו, כי אנחנו יודעים שמתי שיש אזעקה אנחנו צריכים ללכת לממד ובאופן כזה שומרים על חיינו.

  • השתדלו כמה שיותר לשמור על שגרת הדברים – כשהילד יודע את סדר דברים ומה קורה אחרי מה, זה גורם לו להרגיש יותר בטוח בעצמו ויותר מרגיע אותו.

  • תתרגלו עם הילדים את הריצה לממד/ מקלט - כאשר הילד יודע כיצד עליו לפעול הוא מרגיש יותר רגוע.

  • והכי חשוב שדרו לילד שאתם כאן לידו, אוהבים אותו ושהוא יכול לפנות אליכם במקרה הצורך. הדבר שהוא שם לא לבד, מרגיע את הילד ומאפשר לו לסמוך עליכם.

מאחלת לכולם ימים של שקט ושלווה ושמרו על עצמכם.

לכל שאלות או הבהרות, אני כאן לשירותכם.

הורות בכייף

מאיה ניידיס – ייעוץ והדרכת הורים

    90
    0