מאיה ניידיס - מנחת הורים

26 אוק 20202 דקות

האם ביטוי רגשי בעולם וירטואלי יכול להשפיע על חיים יומיומיים שלנו?

עודכן ב: 1 ינו 2021

"קדימה, נשאר עוד 2 חיים. הינה מצאתי חרב. הנה הוא מתקרב... תכף אראה לו מה זה להיכנס לשטח שלי! קדימה לתקוף. ככה. ככה. מגיע לך. יש, הוא פצוע קשה. ככה. אל תתקרב לפה. יש!!! הרגתי!! ניצחתי!"

בעולם וירטואלי אתה יכול להביע את רגשותיך איך שבא לך בתנאי שתעמוד בכללים של המשחק. אתה יכול להעיף כל מי שעומד לך על דרך בלי לחשוב מה האחר מרגיש.

דרך אגב קצת על הדרך….

בואו ניקח לדוגמא מקרה: ילד, כמו כל ילדים אוהב לשחק במשחקי מחשב. פעם אחד הוא נוסע עם אבא שלו במכונית. במקום מסוים אישה עוברת את הכביש. אבא מאט את מהירותו ומתכוון לעצור כדי לתת לאישה לעבור. ילד אומר לאבא "דרוס אותה, דרוס".

לפעמים ילדים מעבירים חוקים של עולם של משחקים לעולם מציאותי ובכך מסכנים את עולם מציאותי.

מקרה אחר: שתי חברות בנו מבצר בעולם משחקים. אחת החברות התעצבנה על הדרך איך שחברתה התנהלה במשחק והחליטה מתוך כעס להרוס את בית ששתיהן בנו.

מה אתם חושבים על זה?

לפעמים מתוך כעס על מה שקורה בעולם וירטואלי, ילדים שוברים מקלדות, מעיפים שלטים.

לכן מאוד חשוב להעביר לילדים הפרדה ברורה בין עולם משחקים לבין עולם מציאותי ולהסביר איך עליהם להביע את רגשותיהם בעולם מציאותי.

היום אין לילדים כל כך הרבה התנסויות בתקשורת בין אישית, כמו שאנחנו חווינו פעם כשנפגשנו עם חברינו בחצר (במיוחד עכשיו בתקופת קורונה). התנסויות האלה השפיעו מאוד על יכולת שלנו ליצור קשרים בין אישיים, להתחשב ברגשות של אחר, לסלוח, למצוא פשרה, להביע את רגשותינו בצורה מקובלת.

בתור הורים אנחנו צריכים להסביר לילדים באופן ברור כיצד אנחנו מביעים את רגשותינו בעולם אמיתי: שאנחנו מדברים על רגשות ושילדים יכולים, מתי שהם זקוקים לזה, לבוא ולספר לנו על רגשותיהם. "גם לחבר שלך אתה יכול לספר שאתה כועס ולחשוב איזה פתרון אפשר למצוא במקרה". חשוב מאוד שאנחנו נלמד גם את ילדינו כלים כיצד הם יכולים להרגיע את עצמם בזמן שהם כעוסים (למשל לנשום נשימות עמוקות או לחשוב על משהו נעים, או כל דבר אחר שנראה להם מתאים ומקובל עליכם). חשוב גם ללמד את ילדים להיות אמפתיים ולהתחשב במה שאחר מרגיש "איך את חושבת מה חברתך הרגישה מתי שהרסת לה את מבצר… מה יכולת לעשות אחרת? איך יכולת להגיב."

בצורה כזאת ילדים לומדים כיצד להביע את רגשותיהם בדרך מקובלת, לומדים ליצור קשרים בינאישיים שמבוססים על התחשבות ויחס מכובד אחד לשני.

הורות בכייף

מאיה ניידיס – ייעוץ והדרכת הורים

    00
    0