top of page

איך לעזור לילד ליצור קשרים חברתיים?

לא מזמן התחילה שנת לימודים חדשה. ליבו של כל ילד ממלאים כמו שציפיות כך גם חששות רבות. איך אני (הילד) אסתדר בשנה חדשה? איך אמצא חברים?


לא לכל ילד קל למצוא חברים. לחלק מהילדים לוקח המון זמן עד שהם מתיידדים עם מישהו וחלק מהילדים מרגישים את עצמם בכלל בודדים ולא מצליחים למצוא חבר שיהיה להם כיף להעביר איתו זמן.

איך אנחנו בתור הורים יכולים לעזור לילד להתיידד עם ילדים אחרים?


לפני שאנחנו עוזרים לילד למצוא חברים, על ההורה חשוב להבין מה מונע מילד למצוא חברים, מה מקשה עליו. לכן קודם כל כדאי לפתוח שיח עם הילד ולהבין מה עובר עליו, להבין מה הוא מרגיש. חשוב שבזמן השיחה. תכילו את הרגשות של הילד ולא תשללו אותן, ולאחר מכן תעזרו לילד להתמודד עם הקושי שלו.


לחלק מהילדים קשה לפתוח שיחה עם חבר חדש, הם לא יודעים איך לעשות את זה. לכן חשוב שתקנו לילדים את הכלים האלה. לדוג: "היי, לי קוראים דני ואיך לך? אפשר להתחיל את השיחה מכך שנשאל את חבר על עצמו: "אתה אוהב לשחק כדורגל?" אפשר להתחיל מזה שניתן מחמאה לחבר, "איזה תיק יפה יש לך!"

חשוב ללמד את הילד לזהות את הרגשות של עצמו ולהתחשב ברגשות של אחרים. אמפתיה לאחרים, התחשבות כלפי האחרים, עוזרת מאוד ליצור קשרים חברתיים. תגידו למשל: "אני רואה שאתה עכשיו עצוב/שמח". בהמשך הילד ילמד לזהות את הרגשות שלו ויגיד לכם בעצמו מהו מרגיש. דונו עם ילדים על סיטואציות שונות ומה הרגישו אנשים/ילדים אחרים בסיטואציות אלו. למשל אתם יכולים לשאול: "איך אתה חושב שמשה הרגיש כשחטפת את המשחק שלו?" בדרך כזאת אתם מלמדים את הילד להתחשב במה שאחר מרגיש ונותנים לו להבין שרגשות של ילדים אחרים יכולים להיות שונים משלו.


חשוב גם ללמד את הילד להביע את רגשותיו בדרך הולמת. זה יעזור לו לשלוט על עצמו וליצור קשרים חברתיים. למשל תסבירו לו: "כשאתה כועס, אתה יכול לספר לחבר שלך על כך, אנחנו לא מרביצים כשכועסים..."

דונו עם הילד על מה הוא אוהב בחברים ומה פחות, לאילו ילדים לדעתו יש את התכונות שהוא אוהב.. זה יעזור לו למצוא חברים שמעניינים לו.

תעשו עם הילד הכנה מראש – תסבירו לו שבתור ילד חדש יכולים לשאול אותו: מי הוא, איפה הוא גר, מה אוהב. תעזרו לילד למצוא תשובות לשאלות אלו, על מנת, מתי שהוא יצטרך אותן -הוא ידע מה להגיד.

דונו עם הילד - אילו תכונות ילדים אוהבים יותר ואילו פחות, דונו עם ילד אילו תכונות יש לו ואילו תכונות יכולות למשוך את הילדים. תסבירו לילד שלמשל תכונות כמו: אמפתיה, רצון לעזור לאחרים, כשאתה מוכן להתחלק עם מישהו - יכולות לעזור לו למצוא חברים. דונו עם הילד גם על התנהגויות שיכולות להרחיק ממנו חברים.

תסבירו לילד שלכל בן אדם יש יתרונות וחסרונות, העיקר שיתרונות יהיו יותר מאשר חסרונות.


תסבירו לילד איך יוזמים משחק ואיך משתלבים בתוך משחק. חשוב גם כן לדבר עם ילד על כך שבמשחק לפעמים מוותרים ולפעמים מגיעים להחלטה משותפת.


ציידו את הילד באיזשהו משחק או כל דבר אחר שהוא אוהב. זה יכול לתת לו אפשרות להתחיל את השיחה ולספר לחבר על מה שהוא אוהב.

אפשר לעזור ליד למצוא חבר שגר בסביבה ולחזור ביחד איתו הביתה. חזרה משותפת ושיח על דברים שונים יוכלו לעזור לילד ליצור קשרים חברתיים.

תעזרו לילד ליצור הזדמנויות שבהן הוא יכול להכיר חברים חדשים – למשל תציעו לילד להזמין חברים הביתה, תאפשרו לילד גם ללכת לחברים, תרשמו את ילד לחוג שתואם לאינטרסים של הילד, יכול להיות ושם הוא ימצא חבר עם אינטרסים דומים לשלו.

אל תכנסו בריבים של הילד עם חברים – תנו לילד לבד לחשוב כיצד עליו יותר כדאי להתנהג. תשאלו את הילד: איך הוא חושב שכדאי להתנהג בסיטואציה זו או אחרת, תסבירו לילד שהוא יכול לפנות אליכם בעת הצורך. בדרך כזאת הילד ילמד לבד למצוא פתרונות לקונפליקטים.

תהוו דוגמא אישית – תזמינו חברים שלכם הביתה, תצרו קשרים חברתיים, תראו לילדים איך אתם מנהלים שיח עם חברים, דוגמה אישית תעזור לילד בהמשך ליצור קשרים משלו.

והכי חשוב תהיו קשובים לילד. תראו לו שאתם אוהבים אותו כמו שהוא, אל תמהרו לשפוט או לייעץ, תנו לילד לעשות החלטות משלו (זה ייתן לילד ביטחון אישי) ותראו לילד שאתם נמצאים שם לצידו מתי שהוא זקוק לכם.


מה מקשה על הילד שלכם ליצור קשרים חברתיים?

איך אתם עוזרים לו להתמודד עם קושי זה?

אם הילד יוצר קשרים חברתיים בקלות – מה לדעתכם עוזר לו לעשות את זה?


לשאלות והדרכות פרטניות בנושאים אחרים – מוזמנים ליצור איתי קשר.

לקבלת טיפים נוספים בתחום הורות וחינוך ילדים – מוזמנים לעקוב אחרי בפלטפורמות השונות.


הורות בכייף

מאיה ניידיס – ייעוץ והדרכת הורים



107 צפיות0 תגובות
bottom of page