top of page

איך לדעת האם הילד שלי מוכן לבית הספר?

הקיץ רק התחיל, אבל הורים של הילדים העולים לכיתה א' טרודים כבר הרבה זמן לגבי השאלה: איך להכין את הילדים שלהם בצורה הכי יעילה לבית הספר.

כשבודקים את מוכנות של הילד לכיתה א' מקובל לרוב לבדוק את שלוש היבטים: קוגניטיבי, רגשי-חברתי ומוטורי.

מבחינה קוגניטיבית לילד צריכה להיות מוטיבציה לחקור ולהבין את העולם, יכולת לשאול שאלות וליהנות מהלמידה. לילד צריכה להיות יכולת זכירה, ויכולת להתרכז בגירוי אחד ללא הסחות דעת מה שיאפשר לו להפנים את החומר הנלמד. לילד צריכה להיות יכולת של הבנת הנשמע ויכולת של הבעה מילולית.

מבחינת היבט הרגשי הכוונה לאייך שהילד טופס את עצמו, עד כמה שהוא עצמאי ועד כמה שהוא מסוגל לבנות את קשריו החברתיים.

בכיתה א' הילד נדרש לשמור על חפציו, לארגן אותם, לבצע משימות באופן עצמאי לכן חשוב שהורים יבדקו עד כמה הילד שלהם עצמאי. בנוסף לכך לילד צריכה להיות יכולת להתמודד עם תסכולים וכישלונות. ביצוע של משימות קריאה וכתיבה, יצירת קשרים חברתיים לא תמיד מלווה בהצלחות. לכן חשוב שלילד תהיה יכולת להכיל תסכולים וכישלונות.

כמו כן לילד צריכה להיות יכולת להביע את רגשותיו בצורה מקובלת, לדעת לווסת אותן ויכולת לדחות סיפוקים. בית ספר מציב בפני הילד קריטריונים מסוימים (בהשוואה לבית הספר, גן היווה עבור הילד מסגרת הרבה יותר חופשית וזורמת) ועל הילד לדעת להתאם את עצמו לנורמות אלה ולא להתנהג כעולה על רוחו.

מבחינה חברתית על הילד להיות בעל יכולת ליצור קשרים חברתיים, לילד צריכים להיות גם כישורים שמאפשרים לו ליצור קישורים אלו. לדוגמה: יכולת להקשיב, להביע את עמדתו, יכולת לשתף פעולה, יכולת לפתור מריבות.....

מבחינה מוטורית ילד המגיע לבשלות סנסור-מוטורית לפני כיתה א', מסוגל להתמיד בישיבה ליד שולחן לאורך זמן מבלי להתעייף ולעסוק במיומנויות מוטוריות עדינות וגרפיות, כמו צביעה וכתיבה, באופן יעיל

לכן חשוב שילד יהיה בעל יציבה נכונה וחגורת כתפיים חזקה, אחיזה נכונה של העיפרון ושליטה בתנועות ובעוצמתן. תפיסה חזותית וקואורדינציה בין העין ליד מאפשרות לילד לזהות צורות קטנות ולתרגם אותם לכתיבה.

חשוב מאוד שהורים יבינו שילד נמצא כרגע בשלב חדש של החיים, הוא מתחיל להתנהג כיצור עצמאי ולבקר דברים שונים, הילד יותר שומר את רגשות שלו, פחות משתף בדברים. בשלב זה לילדים מאוד חשוב שאנחנו נבין את הרגשות שלהם, נתמוך בהם ופחות נגלה דאגותינו וביקורתנו .

האם לדעתכם ילדכם בשל לכיתה א'?

מה לדעתכם כדאי לעשות כדי להכין את הילד בצורה הכי יעילה לכיתה א'?


לכל שאלות הבהרות והדרכות פרטניות בנושאים אחרים, אני כאן לשירותכם.

הורות בכייף

מאיה ניידיס ייעוץ והדרכת הורים.



85 צפיות0 תגובות
bottom of page