top of page

איך לקדם תהליך לימודי - אימוני מוח

מי שמכיר אותי ואת שני "הכובעים" שלי (כובע של מדריכת הורים וכובע של מורה פרטית) יודע עד כמה חשוב לי לקדם את התהליכים שאני מובילה, בין אם זה תהליך שבו אני מחזקת את ההורים שמתקשים לבנות תקשורת נעימה עם ילדיהם או בין אם זה ילד שחווה קשיים לימודיים. בתור בן אדם שכל כך חשוב לו לקדם את התהליכים, היה לי נורא קשה לעכל את זה שגם הפסקה יכולה לתרום לקידום התהליך. הפסקה שנעשית לאחר שילד עשה פעילות לימודית מסוימת יכולה לשמש כפורקן, למלא את הילד באנרגיות חדשות. אחת הפעילויות שיכולות למלא את ההפסקה כזו היא - אימוני מוח.

אימוני מוח הוא סוג אחד מהמשחקים שיכולים לקדם את התהליך הלימודי של הילד ולשמש לו גם כפורקן. לפני שאסביר מהם אימוני מוח ואיך הם תורמים לקידום תהליך הלימודי, כמה מילים על איך שהמוח שלנו עובד.

המוח הגדול מורכב משני 'חצאי כדור' (המיספרות) בצידו הימני והשמאלי של המוח, המחוברות ביניהן במסילה עבה של סיבי עצב. השליטה על חלקו הימני של הגוף נמצא בידי האונה השמאלית והשליטה על החלק השמאלי של הגוף נמצא בידי האונה הימנית.רוב ההתנהגויות הבעייתיות של הילדים: קושי בקשב, קושי בקריאה, התפרצויות זעם מצביעות על כך שהאונות של הילד עובדות בחוסר תיאום.

אפשר להעביר קו דמיוני באמצע הגוף לאורך. כל הפעולות שיעודדו את חציית את קו האמצע הזה - יגרמו למוח של הילד לעבוד באופן יותר מתואם (למשל, כאשר הילד עושה תרגיל של טחנת רוח – נוגע עם יד ימנית ברגל השמאלית ולהפך, כך, הוא חוצה את קו האמצע של הגוף).

פעולות אלה ישמשו גם כפורקן בין פעילויות לימודיות ויתמכו בקידום התהליך הלימודי.

להלן פעולות שאפשר לעשות עם הילד לחציית קו האמצע של הגוף:

  1. קפיצות – שמים את רגל ימין מקדימה ואת רגל שמאל מאחור, יד ימין היא מאחורה ויד שמאל היא מקדימה. בעת קפיצה, מחליפים את המקומות של הרגליים והידיים כך שעכשיו רגל ימין מאחור, רגל שמאל מקדימה, יד ימין היא מקדימה ויד שמאל היא מאחור וממשיכים כך...

  2. נוגעים עם היד השמאלית בקצה של האף, ועם היד הימנית נוגעים באוזן השמאלית. לאחר מכן, מוחאים כף ומחליפים ידיים וכיוון, כך שעכשיו יד ימנית נוגעת בקצה של האף ויד שמאלית נוגעת באוזן ימין.

  3. מושיטים יד אחת קדימה. שמים את הראש כך שאוזן אחת תהיה מונחת על הכתף של היד המושטת. עם היד הזאת מציירים את הסימן של האינסוף (שמונה מאוזן). לאחר מכן מחליפים ידיים.

  4. נוגעים עם המרפק של יד ימין בברך של רגל שמאל (באלכסון) ואחר כך מחליפים, כך שמרפק שמאל יגע בברך ימין וממשיכים כך...

  5. משחקים כמו פלונטר.

  6. מעבירים כדור בין הרגליים ומסביב לרגל כך שייוצר סימן של אינסוף (שמונה מאוזן).


במה אתם מעסיקים את הילדים בהפסקות בין השיעורים או כל פעילות לימודית אחרת?


אתם מוזמנים לעלות שאלות בנושאים אחרים שקשורים לחינוך והורות ואני אשתדל להתייחס אליהם בהקדם האפשרי


הורות בכייף

מאיה ניידיס ייעוץ והדרכת הורים



4 צפיות0 תגובות
bottom of page