top of page

וירוס של לקות שכלית דיגיטלית

עודכן: 8 בפבר׳ 2020

הפוסט שאני כותבת כאן הוא תרגום של הכתבה שנכתבה ברוסית. בכוונה תרגמתי אותה לעברית כדי שקהל יותר גדול של אנשים יוכל להיחשף אליה. מאוד חשוב לי להביא לידיעתכם את הדברים הרשומים בכתבה.....


היום כל העולם השתגע על גאדג'טים: סמארטפונים, מחשבים ניידים וטכנולוגיה אחרת דיגיטלית. ביחד עם כל הגדג'טים האלה לעולם מתגנב וירוס של לקות שכלית דיגיטלית. זו לו בדיחה – זו אבחנה. בשנת 2007 מדענים שמו לב לכך שכמות הילדים (מייצגי הדור הדיגיטלי) שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון, יכולת שליטה עצמית נמוכה, הפרעות בחשיבה ודיכאון גדלה כל שנה. החוקרים מציגים שבמוח של נציגי דור דיגיטלי ניתן ליראות שינויים שמופיעים בדרך כלל אחרי פגיעת ראש או בשלבים ראשונים של דמנציה.

קשה להאמין בזה. האירופאי הממוצע בגיל 7 כבר בילה ליד מסכים יותר משנה של החיים שלו (24 שעות ביממה) ובן 18 – יותר מ4 שנים.


הילדים שונים מהילדים של השנים הקודמות אבל המוח אצלם אותו מוח שהיה לבן אדם אלף שנים לפני – 100 מיליארד נוירונים, שכל אחד מהם קשור עם עשרת אלפים נוירונים שדומים לו.


את המוח צריך לפתח. כל המחשבות ופעולות שלנו, פתרונות של בעיות קשות ומחשבות עמוקות משאירות עקבות במוח שלנו. "שום דבר לא יכול להחליף את התועלת שמפיקים ילדים מחשיבה עצמית שאותה הם מפעילים כשחוקרים את העולם ולומדים משהו חדש" טוענת פרופסור בפסיכולוגיה טניה בירון. משנת 1970 רדיוס של מרחבי פעולה של הילדים (מרחב ליד הבית, שבו ילדים באופן חופשי חוקרים את העולם) נעשה קטן יותר ב- 90 אחוז. העולם הצטמצם למסך של סמארטפון. הילדים שכחו, ומה שיותר גרוע לא יודעים, איך זה – לרוץ מתחת לגשם, להניע אוניות בשלוליות, לטפס על העצים ופשוט לפטפט אחד עם השני. הם במשך שעות יושבים תקועים מול המסך. לילדים חשוב לטפח את השרירים שלהם, לדעת על סיכונים שהכין להם עולם ופשוט לתקשר עם חברים שלהם.


לנו באמת יש על מה לדאוג. המוח מתפתח הודות לגירויים חיצוניים וככל שיש יותר גירויים חיצוניים כך יותר טוב בשביל המוח. לכן מאוד חשוב שילדים יחקרו את העולם באפן פיזי ולא בצורה וירטואלית. המוח שגודל ומתפתח זקוק לדברים האלה - כמו אלף שנים לפני.

הילד זקוק לשעות שינה נורמליות. ילדים של היום לא מסוגלים לצאת מאינטרנט ולהתנתק ממשחקי מחשב. זה מאוד מקצר את שעות שינה של הילדים ומביא להפרעות. איזה התפתחות יכולה להיות אם אתה עייף וכואב לך ראש ואתה פשוט לא מצליח להפעיל ראש על מנת להתמודד עם משימות של בית הספר.

איך טכנולוגיות דיגיטליות יכולות לשנות את המוח של הילד? קודם כל כמות של גירויים חיצוניים מוגבלת בגלל שהילד מבלה באופן מונוטוני ליד המסכים. הילד לא מקבל ניסיון, שהוא זקוק לו, כדי לפתח אזורים חשובים במוח שאחראים על אמפתיה, שליטה עצמית, קבלת החלטות....ומה שלא מופעל במשך זמן ארוך פשוט מתנוון. הרי לבן אדם שלא הולך – מתנוונים הרגליים. הילדים לא התרגלו לזכור מידע – קל להם יותר למצוא אותו במנועי חיפוש, כתוצאה מכך בעיות בזיכרון. הם לא מתרגלים את הזיכרון. האם הילדים נעשו יותר חכמים הודות לאינטרנט? היום ילדים בני 11 עושים משימות שאיתן התמודדו ילדים בני שמונה 30 שנה לפני. החוקרים טוענים שהסיבה לכך היא חיים בעולם הווירטואלי.


אני דואגת לכך שטכנולוגיות דיגיטליות גורמות לאינפנטיליזציה של המוח והופכות אותו למוח שדומה למוח של ילדים שמגורה על ידי קולות מזמזמים ואור זוהר, למוח של ילדים שלא יכולים להתרכז וחיים רק ברגע העכשווי.

אנחנו עוד יכולים להציל את הילדים שלנו. צריך פשוט להגביל שימוש בגדג'טים. תתפלאו סטיב ג'יובס גורו של תעשייה דיגיטלית עשה בדיוק כך. הילדים שלו לא השתמשו באייפוד בכלל, ובגדג'טים אחרים היה אסור להם להשתמש במשך שעות לילה ובימי חופשה. קריס אנדרסון העורך הראשי של מגזין"'Wire , אחד ממייסדי 3D Robotics גם מגביל את הילדים שלו בשימוש בגדג'טים. הכלל של אנדרסון – שום מסכים וגדג'טים בחדר שינה. "אני כמו אף אחד אחר רואה את הסכנה שיכולה להיות משימוש יתר באינטרנט. אני לבד נתקלתי בבעיה הזאת ולא רוצה שבעיה זאת תהיה אצל ילדים שלי.


הבנים של מייסד השירותים של Blogger and Twitter יכולים להשתמש במחשבים ניידים שלהם וסמארטפונים לא יותר משעה ביום, מנהל שלAgency OutCast מגביל את השימוש בגדג'טים לחצי שעה ביום. לילדים הקטנים שלו בכלל אין גדג'טים. הינה התשובה לשאלה: "מה צריך לעשות?" תדאגו בבקשה לדור הגודל והמתפתח. תחשבו איזה עתיד מחקה להם בעוד 10-20 שנה, אם הם היום מבלים חצי יום עם הגדג'טים שלהם.



5 צפיות0 תגובות
bottom of page