top of page

עולים לכיתה א' – על מה כדאי לשוחח עם הילדים וכיצד כדאי להכין אותם לקראת שלב זה?

עוד כמה ימים תתחיל שנת לימודים חדשה. הרבה ילדים ייכנסו בפעם הראשונה לשערי בית הספר. המעבר של הילד לכיתה א' הוא אינו תהליך פשוט עבור הילד שגורם לו להתרגש וממלא אותו בהמון פחדים בו זמנית.

לכן דבר ראשון שכדאי לעשות כדי להכין את הילד לקראת כניסה לבית הספר הוא להכיל את רגשותיו ולהסביר לו שזה לגיטימי להרגיש את מה שהוא מרגיש. תנהלו שיחה על חששות של הילד. תבינו מאיפה נובעות החששות האלה. תחפשו ביחד עם הילד דרכים להתמודדות עם חששות אלה.

  • כללי התנהגות בבית ספר- כדי להכין את הילד מראש למה שיהיה מצופה ממנו בבית הספר. כדאי להסביר לילד מראש מה הם כללי התנהגות בבית הספר ומה יהיה מצופה ממנו. הכנה מראש מרגיעה את הילד ומאפשרת לו יותר קל להסתגל לשינויים.


  • סדר יום – כדאי גם לעשות סדר יום. עם כניסתו של הילד לבית הספר יחולו שינויים בסדר יומו. כדאי להכין את ילד מראש לשינויים אלה ולהסביר מה הוא יצטרך לעשות. כדאי לשבת ביחד עם ילד ולדון על סדר יומו. כאשר ילד מעורב בהחלטות, הוא מרגיש שמתחשבים בו, מרגיש את עצמו חלק מהמשפחה. כדאי לתאם עם ילד מראש זמן לעשיית שיעורים, לשעות פנאי, לשעות שינה וכו'. בזמן דיון על סדר יום כדאי לאפשר לילד (עד כמה שזה אפשר) להכניס ללו"ז את הדגשים משלו. הכנה כזאת מראש מכינה את הילד לשינויים הצפויים, נותנת לו אפשרות יותר מהר להסתגל לשינויים ומקטינה את כמות העימותים ביניכם לבין הילד. כדאי גם להכין גם את הילד להתארגנות בוקר ולהסביר מה על הילד יהיה לעשות כל בוקר, לפני הלימודים. כדאי גם לעשות את רוב ההכנות והחלטות בערב לפני, כדי להקטין את לחץ של הבוקר. למשל כדאי מראש להכין את הבגדים שילד ילבש, כדאי לסכם עם ילד מראש איזה סנדוויץ' הוא ייקח לבית הספר.


  • סידור החדר – כדאי לארגן את ציוד בית הספר כך שהילד ידע איפה ממוקמים כל הדברים ושלילד תהיה גישה נוחה לדברים. גם פה כדאי להתעניין באיך שהילד רואה את הדברים, איך הוא רואה את החדר שלו ובאיזו צורה יהיה לו נוח יותר לסדר את הדברים.


  • תסבירו לילד למי הוא יכול לפנות בבית הספר בזמן שהוא מרגיש קושי.


  • תסבירו לילד שאתם לא הולכים לשפוט אותו לפי ההישגים, שהעיקר זה רצון, התמדה והתרגול ושאם הוא מרגיש קושי הוא יכול לפנות אליכם בעת הצורך.


  • תלמדו את ילד לשלוט ברגשותיו – תלמדו את הילד לשלוט ברגשותיו ולהביע אותם בדרך המקובלת. תלמדו את הילד באילו דרכים הוא יכול להביע כעס, כיצד יכול לעזור לעצמו להירגע (למשל לחשוב על משהו נעים), תשאלו גם את הילד מה יעזור לו להירגע. הסבירו לו שאפשר להרגיש כל רגש, אסור להתנהג בכל התנהגות שהיא.


  • תעזרו לילד ותסבירו לו איך לבנות מערכת יחסים עם חברים חדשים ומבוגרים חדשים אשר יהיו בסביבתו. תתעניינו עם אילו ילדים לילד כיף להעביר זמן ותעודדו את בילוי משותף של הילד עם ילדים אלו מחוץ למסגרת בית ספרית - זה יקל על הילד לבנות מערכת יחסים עם חברים חדשים. כמו כן תסבירו לילד שתמיד יהיו בבית ספר ילדים שמציקים ולא שומרים על כללים של בית הספר. תלמדו את הילד איך להסתדר עם מקרים כאלה ותסבירו למי ומתי הוא יכול לפנות בעת הצורך. אתם יכולים גם בבית לעשות סימולציות של מקרים דומים ולדון עם ילד איך מסתדרים עם מקרים כאלה.


  • תלמדו את הילד ותעניקו לו כלים איך הוא יכול להתמודד עם אתגרים ומשימות חדשים, תעזרו לו ותכוונו אותו איך להתמודד עם משימות אלו. כאשר אתם תרגישו שלילד יש שליטה על "כלים" אלו ושהוא יכול לבד להתמודד עם משימות אלו – לאט- לאט תעבירו לילד אחריות על דברים. חשוב! כשאחריות תועבר לילד – אל תשכחו עדיין מפעם לפעם לבדוק אותו, עד כמה הוא מתמודד ועומד במה שמוטל עליו. תחזקו אותו על הצלחותיו (זכרו! העיקר זה התמדה וכוח רצון) ותעזרו לו להתמודד עם קשייו.


  • והכי חשוב... תנו לילד הרגשה שלא משנה מה קורה אתם אוהבים אותו כמו שהוא ושאתם תמיד לצידו.


מאחלת לכם שנה טובה ופורייה.


לשאלות, הבהרות והדרכות פרטניות בנושאים אחרים – מוזמנים לפנות אליי.


הורות בכייף

מאיה ניידיס – ייעוץ והדרכת הורים



238 צפיות0 תגובות
bottom of page