top of page

האם הילד מוכן לכיתה א'?

תחילת שנת הלימודים מתקרבת ובאה. בעוד כשבועיים שערי בית הספר יפתחו לקראת התלמידים החדשים. אני בטוחה שכל הורה מנסה לעשות את מיטב יכולתו על מנת להכין את ילדיו לקראת כיתה א' ושהמעבר יעבור בצורה חלקה.


בהמשך אני רוצה לחלוק איתכם כמה טיפים ודגשים שיעזרו לכם להבין האם הילד שלכם מוכן לפתוח את הפרק הבא במסע הלמידה שלו:


כשבודקים את מוכנות של הילד לכיתה א' – מקובל לרוב לבדוק את המוכנות של הילד בהתייחס לשלושת היבטים הבאים: קוגניטיבי, רגשי-חברתי ומוטורי.


מבחינה קוגניטיבית לילד צריכה להיות מוטיבציה לחקור ולהבין את העולם, יכולת לשאול שאלות וליהנות מהלמידה. לילד צריכה להיות יכולת זיכרון, ויכולת להתרכז בגירוי אחד ללא הסחות דעת, הדבר שיאפשר לילד להפנים את החומר הנלמד. לילד צריכה להיות יכולת של הבנת הנשמע ויכולת של הבעה מילולית.


מבחינת היבט רגשי, הכוונה לאיך שהילד תופס את עצמו, עד כמה שהוא עצמאי ועד כמה שהוא מסוגל לבנות את קשריו החברתיים. בכיתה א' הילד נדרש לשמור על חפציו, לארגן אותם, לבצע משימות באופן עצמאי, לכן חשוב שהורים יבדקו עד כמה הילד שלהם עצמאי. חשוב לבדוק האם הילד מרגיש את עצמו מוכן לקראת השלב החדש בחייו . כמו כן חשוב לבדוק האם יש נושאים שמעוררים דאגה או חרדה אצל הילד ואם יש כאלה – לעזור לילד למצוא מענה, שהוא זקוק לו בהתמודדות עם הנושאים אלה.

בנוסף לכך לילד צריכה להיות יכולת להתמודד עם תסכולים וכישלונות. ביצוע של משימות קריאה וכתיבה, יצירת קשרים חברתיים לא תמיד מלווה בהצלחות. לכן חשוב שלילד תהיה יכולת להכיל תסכולים וכישלונות.

כמו כן לילד צריכה להיות יכולת להביע את רגשותיו בצורה מקובלת, לדעת לווסת אותן ויכולת לדחות סיפוקים. בית הספר מציב בפני הילד קריטריונים מסוימים (בהשוואה לבית הספר, גן היווה עבור הילד מסגרת הרבה יותר חופשית וזורמת) ועל הילד לדעת להתאים את עצמו לנורמות אלה ולא להתנהג כעולה על רוחו.

מבחינה חברתית על הילד להיות בעל יכולת ליצור קשרים חברתיים, לילד צריכים להיות גם כישורים שמאפשרים לו ליצור קשרים אלו. לדוגמה: יכולת להקשיב, להביע את עמדתו, יכולת לשתף פעולה, יכולת לפתור מריבות.....


מבחינה מוטורית ילד המגיע לבשלות סנסומוטורית לפני כיתה א': מסוגל להתמיד בישיבה ליד שולחן לאורך זמן מבלי להתעייף ולעסוק במיומנויות מוטוריות עדינות וגרפיות, כמו צביעה וכתיבה, באופן יעיל.

לכן חשוב שלילד תהיה: יציבה נכונה וחגורת כתפיים חזקה, אחיזה נכונה של עיפרון ושליטה בתנועות ובעוצמתן, תפיסה חזותית וקואורדינציה בין העין ליד המאפשרות לילד לזהות צורות קטנות ולתרגם אותן לכתיבה.


חשוב מאוד שהורים יתחשבו בעובדה שעכשיו הילד נמצא בשלב החדש של החיים, הוא מתחיל להתנהג כיצור עצמאי ולבקר דברים שונים ומסיבה זו מתחיל גם פחות לשתף במה שעובר עליו. בשלב זה לילדים מאוד חשוב שאנחנו נבין את הרגשות שלהם, נתמוך בהם ופחות נגלה דאגה וביקורת .


מה לדעתכם כדאי לעשות כדי להכין את הילד בצורה הכי יעילה לכיתה א'?


לכל שאלות, הבהרות והדרכות פרטניות בנושאים אחרים, אני כאן לשירותכם.

הורות בכייף

מאיה ניידיס ייעוץ והדרכת הורים.





11 צפיות0 תגובות
bottom of page